سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
►▌ علوم و معارف اسلامی ▌ ◄
 
 

زنبور عسل‏

زنبور عسل

خداوند متعال در سوره نحل آیه 68 و 69 می فرماید:

وَ أَوْحَى‏ رَبُّکَ إِلىَ النَّحْلِ أَنِ اتخَّذِى مِنَ الجْبَالِ بُیُوتًا وَ مِنَ الشَّجَرِ وَ مِمَّا یَعْرِشُونَ(68)

 پروردگار تو به زنبور عسل وحى کرد که: از کوه‏ها و درختان و در بناهایى که مى‏سازند خانه‏هایى برگزین. (68)

برای مطالعه کامل متن به ادامه مطلب بروید     

ثمُ‏َّ کلُى مِن کلُ‏ِّ الثَّمَرَاتِ فَاسْلُکِى سُبُلَ رَبِّکِ ذُلُلًا  یخَرجُ مِن بُطُونِهَا شَرَابٌ مخُّتَلِفٌ أَلْوَانُهُ فِیهِ شِفَاءٌ لِّلنَّاسِ  إِنَّ فىِ ذَالِکَ لاَیَةً لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ(69)

آن گاه از هر ثمره‏اى بخور و فرمانبردار به راه پروردگارت برو. از شکم او شرابى رنگارنگ بیرون مى‏آید که شفاى مردم در آن است. و صاحبان اندیشه را در این عبرتى است. (69)

کندوی زنبور عسل

امام صادق علیه السلام به مفضل فرمودند:

"ای مفضل تفکّر کن در امر نحل یعنى زنبور عسل و اجتماع آنها در ساختن عسل و مهیّا گردانیدن خانه‏هاى مسدس و شش ضلعی آن و دقایق ظریفی که در آن به کار رفته.به درستى که چون در عمل تأمل نمائى در نهایت غرابت و لطافت است و عمل آورنده‏اش در غایت شرافت و لطافت و منفعت، و فاعلش را که ملاحظه مى‏کنى در نهایت نادانى و غباوت است که‏ خود را ادراک نمى‏تواند کرد چه جاى امور دیگرى. پس این امر دلیل است در نهایت وضوح بر آن که صواب و حکمت در این صنعت از زنبور نیست، بلکه از عالم به جمیع امور و مقدّر کل مقدور است که طبع آن حیوان را بر این صنایع غریبه آشنا گردانیده و براى مصالح بنى آدم آن را مسخّر گردانیده." (قسمتی از توحید مفضل)

زنبور عسل

 




موضوع مطلب :

ارسال شده در تاریخ : یکشنبه 91 فروردین 6 :: 8:33 صبح :: توسط : ابوعلی

درباره وبلاگ
هدف از بر پایی این وب آشنایی با اهداف و روش های اهل بیت عصمت و طهارت و بیان علوم ومعارف اسلامی است . ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ در ضمن این وبلاگ پاسخگوی سوالات دینی شماست سوالات خود را به واسطه ایمیل یا در قسمت نظرات در میان بگذارید در اولین فرصت جوابتان داده می شود. با آرزوی موفقیت روز افزون برای دوستداران ائمه معصومین علیهم السلام .
آخرین مطالب
پیوندها
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 20
بازدید دیروز: 20
کل بازدیدها: 278917