سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
►▌ علوم و معارف اسلامی ▌ ◄
 
 

 

اصحاب کهفاز سلمان روایت شده که گفت: ابو بکر و عمر و عثمان، بر پیامبر صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم وارد شدند، و پرسیدند: چرا على علیه السّلام را در هر حال بر ما ترجیح مى‏دهى؟!

پیامبر صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم در پاسخ فرمودند: من او را ترجیح ندادم، بلکه خدا او را ترجیح داده است.

برای مطالعه کامل متن به ادامه مطلب بروید             

پرسیدند: دلیل چیست؟

فرمود: اگر از من نمى‏پذیرید، از میان مرده‏ها، صادق‏تر از اصحاب کهف، نمى‏یابید و من شما و على علیه السّلام را به سوى آنان مى‏فرستم و سلمان را شاهد قرار مى‏دهم، تا بر آنان سلام کنید، پس خدا براى هر کس آنها را زنده کر، او افضل است؟

همگى پذیرفتند و پیامبر صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم دستور داد، فرشى را گستردند و على علیه السّلام را در وسط و هر کدام از آنها را در گوشه‏اى نشاند و سلمان هم بر گوشه چهارمش نشست، آنگاه فرمود: اى باد ایشان را نزد اصحاب کهف ببر و به من بازگردان؟! سلیمان گوید: باد ما را به سوى آنها حمل کرد، ناگهان بر در غارى بزرگ فرود آورد.

امیر المؤمنین علیه السّلام به سلمان فرمود: اینجا همان «کهف و رقیم» است، به آنان بگو: جلو روند، پس هر کدام از آنها ایستادند و درود فرستادند و دعا کردند، و گفتند: السلام علیکم یا اصحاب الکهف، ولى جواب نشنیدند، اما امیر المؤمنین علیه السّلام دو رکعت نماز گزارد و دعا کرد و صدا زد: اى اصحاب کهف، آنگاه غار و ساکنان آن به سخن در آمدند و پاسخ دادند، امام علیه السّلام فرمود: درود بر شما اى جوانمردانى که به خدا ایمان آوردید و بر هدایت شما افزودیم، در پاسخ گفتند: درود بر تو اى برادر و وصى رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم و درود بر تو ای امیر المؤمنین، خداوند پس از ایمان ما به محمدصلّى اللَّه علیه و آله رسولش، در باره ولایت تو، از ما پیمان گرفت، که تا قیامت و روز رستاخیز به این ولایت باقى باشیم.

همراهان امام علیه السّلام بیهوش بر زمین افتادند و  بعد از به هوش آمدن از سلمان خواستند، آنها را بازگرداند ولى سلمان گفت: این کار براى من ممکن نیست، گفتند: یا ابا الحسن ما را برگردان؟ فرمود: اى باد، ما را نزد پیامبر خدا صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم برگردان.

سلمان گوید: باد ما را حمل کرد و به نزد پیامبر صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم برد و حضرت رسول صلّى اللَّه علیه و آله و سلّم داستان را بر ایشان تعریف کرد و فرمود: این دوستم جبرائیل است که مرا به داستان خبر داده، در پاسخ گفتند: اکنون برترى و فضل خدایى على علیه السّلام را بر ما و امت درک کردیم.

 

 ارشاد القلوب-ترجمه سلگى، ج‏2، ص: 119 و 120

 




موضوع مطلب :

ارسال شده در تاریخ : یکشنبه 91 فروردین 6 :: 10:43 عصر :: توسط : ابوعلی

درباره وبلاگ
هدف از بر پایی این وب آشنایی با اهداف و روش های اهل بیت عصمت و طهارت و بیان علوم ومعارف اسلامی است . ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ در ضمن این وبلاگ پاسخگوی سوالات دینی شماست سوالات خود را به واسطه ایمیل یا در قسمت نظرات در میان بگذارید در اولین فرصت جوابتان داده می شود. با آرزوی موفقیت روز افزون برای دوستداران ائمه معصومین علیهم السلام .
آخرین مطالب
پیوندها
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 13
بازدید دیروز: 31
کل بازدیدها: 279010