سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
►▌ علوم و معارف اسلامی ▌ ◄
 
 

چه مى‏خواهید از على؟ 

ابن اثیر در أسدالغابه [1] با اسناد متصل خود از عمران بن حصین، و همچنین قندوزى در ینابیع المودة [2] از سنن ترمذى از عمران بن حصین و همچنین محب الدین طبرى از عمران بن حصین [3] روایت کرده‏اند که پیغمبر على را بر قشونى امیر نموده، و بسریّه‏اى گسیل داشت على در آن نبرد براى خود کنیزى برداشت، این معنى در نزد بعضى گران آمد، و چهار نفر از آنان یکدل گردیده با یکدیگر نزد پیغمبر آمدند، و یک یک برخاسته، زبان بشکایت گشودند.

پیغمبر در هر مرتبه از آنها روى گردانید، چون نفر چهارم برخاست و آنچه را که آن سه نفر گفته بودند، او نیز بازگو کرد فأقبَلَ إلیهم رسولُ الله صلى الله علیه و آله و الغضبُ یُعرفُ فى وجهه، فقال: ما تُریدونَ مِن عَلىٍّ؟ ما تریدون من علىٍّ؟ ما تریدون من علىٍّ؟ إنَّ علیًّا منّى و أنا من علىٍّ، و هو ولىُّ کلِّ مؤمِنٍ بَعدِى.

در اینجا رسول خدا روى خود را به آنها نموده و در چهره مبارکش آثار غضب و خشم هویدا بود و فرمود چه مى‏خواهید از على؟ چه مى‏خواهید از على؟ چه مى‏خواهید از على؟ حقًّا على از من است و من از على هستم و او صاحب اختیار و ولى هر مؤمنى است بعد از من [4]

آرى کسانیکه نمى‏توانستند به بینند على کنیزى را براى خود بردارد- در حالیکه قوام اسلام رهین فداکاریهاى بى‏نظیر او بود- کجا مى‏توانستند ببینند که‏ او بر جمیع مسلمین عالم زعامت کند و سر رشته امور مردم را بدست گیرد؟

کردند با او آنچه کردند، تا بالأخره پس از سى سال خون دل، در محراب عبادت فرقش را بشکافتند؛ و چنین روح کلّى و حیات سرمدى خود را در زیر خاک پنهان نموده، دل جن و انس و حیوان بیابان و مرغان هوا را در سوگش ماتم سرا نمودند.

 

 امام شناسى، ج‏1، ص: 37-38

__________________________________________________

 [1] أسدالغابه ج 4 ص 27
 [2] ینابیع الموده ص 53 و 54
 [3] الریاض النضره ج 3 ص 164 و 165
 [4] در کتاب على و الوصیة از ص 352 الى 354 موارد عدیده‏اى را که بعضى از أمیر المؤمنین نزد رسول خدا شکایت کردند و آن حضرت متغیر شده و آنها را ردع و تهدید فرموده و امیر المؤمنین را برادر و وصى و ولى هر مؤمن خوانده است بیان مى‏کند.
                       



موضوع مطلب :

ارسال شده در تاریخ : یکشنبه 92 تیر 16 :: 12:23 عصر :: توسط : ابوعلی

درباره وبلاگ
هدف از بر پایی این وب آشنایی با اهداف و روش های اهل بیت عصمت و طهارت و بیان علوم ومعارف اسلامی است . ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ در ضمن این وبلاگ پاسخگوی سوالات دینی شماست سوالات خود را به واسطه ایمیل یا در قسمت نظرات در میان بگذارید در اولین فرصت جوابتان داده می شود. با آرزوی موفقیت روز افزون برای دوستداران ائمه معصومین علیهم السلام .
آخرین مطالب
پیوندها
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 26
بازدید دیروز: 13
کل بازدیدها: 278590