سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
►▌ علوم و معارف اسلامی ▌ ◄
 
 

 

مطالب جالب و زیبایی را در صفحات اینترنت با آن بر خورد کردم که مناسب دیدم بعضی از قسمت های آن را برای شما بیان کنم

بحث روایی:  روایات دو دسته اند

الف: روایات دال بر تایید که زیاد شنیده ایم که معروف ترین آنها روایت معلی بن خنیس است از امام صادق که نوروز روزی است که حضرت ابراهیم از آتش نجات یافت و ... که علامه مجلسی می فرماید معلی بن خنیس مورد اطمینان نیست (این قسمت را خودم در کتاب میزان الحکمه در موضوع اعیاد دیدم)

ب روایاتی است که نوروز را رد می کند مثل:  درترجمه کتاب منتهی الآمال صفحه 826 باب موسی بن جعفر علیه السلام  چنین آمده است که :

ابن شهر آشوب روایت کرده است که روز نوروز بود که منصور دوانیقی امام موسی علیه السلام را امر کرد که آن جناب در مجلس تهنیت بنشیند و مردم به جهت مبارک باد او بیایند و هدایا و تحف خویش را نزد او بگزارند و آن جناب قبض اموال فرمایند . حضرت فرمود : من در اخباری که از جدم رسول خدا صلی الله علیه وآله وارد شده تفتیش کردم و از برای این عید چیزی نیافتم و این عید سنتی بوده از برای فرس و اسلام او را محو نموده و پناه می برم به خدا از آنکه احیا کنم چیزی را که اسلام محو کرده باشد آن را .

بحث تاریخی  و قرآنی که هر که خواست مطالعه کند آدرس سایت را در پایین وب می دم مطالعه کند

مبحث عقلی : 

1-سوال اینجاست که چرا سازمان ملل متحد به این سهولت و راحتی عید نوروز را به رسمیت شناخته و در بطن اساسنامه سازمان به ثبت می رساند و این در حالی است که ایران برای تثبیت طرح های عملی تر و مهم تر از قبیل ثبت انرژی صلح آمیز هسته ای با  آن ها سالهاست که در نزاع و کشمکش است .

 

2- سایت جستجوگر گوگل به مدریت اِریک اِشمیت (اهل مسکو) و استاد دانشگاه ماریلَند آمریکا که  شیطان پرستی بیش نیست ، در روز اول فروردین صفحه اصلی سایت گوگل را با سفره هفت سین تزئین کرده و آن را محترم می شمارد . سوال اینجاست که آیا آنها عاشق چشم و ابروی مسلمانان ایران هستند یا اینکه راه غلبه بر سنت حسنه غدیر را که خداوند در قرآن در مورد آن چنین فرمود که : َالیَوم اَکمَلتُ لَکُم دِینَکُم و اَتمَمتُ عَلَیکُم نِعمَتی (در این روز دین بر شما تمام و نعمتم را بر شما تمام کردم) و امام صادق در عظمت این عید فرمودند : هذه عَیدالله الاکبر (این عید مورد تائید خدای بزرگ است) را یافته اند . آیا تعطیلی صله ارحام و دید و بازدیدهای مردم مسلمان ایران در روز غدیر و انتقال بیشتر آن به نوروز گواه صادق بر تعارض نوروز با غدیر نیست . چرا که تمام اعمالی که فی الحال در باب دید و بازدید ها و صله رحم ها در ایام نوروز انجام می گیرد ، دستورات رسول مکرم اسلام برای احیای غدیر در روز بزرگ غدیر است نه نوروز که هیچ سند و سابقه اساسیه ندارد بلکه اهالی آن (اصحاب رس ) مورد لعن و نفرین حضرت باری تعالی و پیامبر کبیر اسلام و ائمه اطهار علیهم السلام هستند(تفسیر المیزان – جلد 15 – صفحه 312- تفسیر آیه 37 سوره فرقان) .

نکته : روایت وارده در مفاتیح الجنان در مورد آداب نوروز با وجود روایت خود مرحوم شیخ عباس قمی در باب موسی بن جعفر منتهی الامال صفحه 826 در تعارض است . اذا تعارضا تساقطا 

نتیجه کلام : امروزه قشر مذهبی در موقعیتی خطرناک و سهمگینی قرارگرفته چراکه وظیفه ای بس دشوار بردوش آنهاست و آن تلاش در جهت احیای سنت های مرسلین (غدیر-فطر-قربان و ...) و ابطال سنت های جباران (نوروز و امثالهم) می باشد . فلذا همه ما در در پیشگاه حضرت ولی عصر (عج) باید پاسخگو بوده و شرایط را برای ظهور آن صاحب معصوم فراهم کنیم . اللهم عَجِّل لِوَلیکَ الفَرَج – انشاا...

 منبع:   پایگاه اینترنتی اسلام شناسی

 http://www.islamshenasi.com

متن کامل موضوع در سایت فوق در دو عنوان الف آیا نوروز ریشه دینی دارد؟ و ب: بناء اسلام بر سال و ماه قمری و رسمی دانستن غدیر به عنوان عید است

بعد نوشت:    در ضمن خواهشمندم از همه دوستان که  در قسمت نظرات همه نظرات و پاسخ های آنرا بخونند که بعضی از مطالب در آنجا بیان شده است

*** دوستان نظر یادتون نره ***

 




موضوع مطلب :

ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 90 اسفند 23 :: 5:11 صبح :: توسط : ابوعلی

درباره وبلاگ
هدف از بر پایی این وب آشنایی با اهداف و روش های اهل بیت عصمت و طهارت و بیان علوم ومعارف اسلامی است . ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ در ضمن این وبلاگ پاسخگوی سوالات دینی شماست سوالات خود را به واسطه ایمیل یا در قسمت نظرات در میان بگذارید در اولین فرصت جوابتان داده می شود. با آرزوی موفقیت روز افزون برای دوستداران ائمه معصومین علیهم السلام .
آخرین مطالب
پیوندها
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 1
بازدید دیروز: 14
کل بازدیدها: 278967