چرا دنیا نزد مردم محبوب است؟
امیرالمومنین علی بن ابیطالب علیه السلام فرمودند:
الدُّنْیَا دَارُ غُرُورٍ وَ فَنَآءٍ، وَ مُلْتَقَى سَاعَةٍ وَ وَدَاعٍ، وَ النَّاسُ مُتَصَرِّفُونَ فِیهَا بَیْنَ وَردٍ وَ صَدْرٍ، وَ صَآئِرُونَ خَبَرًا بَعْدَ أَثَرٍ. غَایَةُ کُلِّ مُتَحَرِّکٍ سُکُونٌ، وَ نِهَایَةُ کُلِّ مُتَکَوِّنٍ أَنْ لَا یَکُونَ؛ فَإذَا کَانَ ذَلِکَ کَذَلِکَ، فَلِمَ التَّهَالُکُ عَلَى هَالِکٍ؟ وَ اعْلَمُوا أَنَّمَا الدُّنْیَا تُطْلَبُ لِثَلَاثٍ: لِلْعِزِّ وَ الْغِنَى وَ الرَّاحَةِ؛ فَمَنْ قَنِعَ عَزَّ، وَ مَنْ زَهِدَ اسْتَغْنَى، وَ مَنْ قَلَّ سَعْیُهُ اسْتَرَاحَ.
«دنیا خانه غرور و فنا و محلّ برخورد و ملاقات است یکساعت با همدیگر و سپس وداع و مفارقت از هم. مردم پیوسته در حرکت مىآیند و مىروند و دائماً دو دروازه دنیا باز، دستهاى وارد و دسته دیگر خارج مىشوند. و بعد از آنکه در دنیا اثرى بودند تبدیل به خبر مىگردند.
(یعنى چه؟ یعنى دیگر از وجود آنان اثرى نیست. از قدرت آنها، از علم آنها، از حیات دنیوى آنها، از تمام صفات و آثار آنان اثرى نیست؛ خبر است. یک روز اثر بودند امروز خبر شدند، شناسنامه عوض مىشود، آقاى ... أیَّده الله تبدیل به مرحوم آقاى ... رَحِمه الله مىشود، امروز مىگویند: خدایش شفا دهد، براى او حمد بخوانید، فردا مىگویند: خدایش رحمت کند براى او فاتحه بخوانید. هست اینطور یا نه؟!
برادر! پدر ما کو؟ جدّ ما کو؟ اجداد ما کجا رفتند؟ همه آنها خبر شدند. یک روز اثر بودند، چه اثر مهمّى؛ دنیا را زیر گام خود تکان مىدادند، فریاد أنانیّت آنان گوش فلک را کر مىکرد؛ اینها همه اثر بود. مىآمدند در این مساجد مىنشستند به نصائح و مواعظ گوش مىدادند، همه اثر بود. امروز همه خبر شدند، همه و همه. ما هم امروز اثریم؛ مىگوئیم، مىشنویم، در فعّالیّت هستیم؛ فردا خبریم، مىگویند: خدایشان رحمت کند، دیروز اثر بودند امروز خبر شدند. این قرعهاى نیست که فقط بنام آنان زده شود، شترى است که درِ هر خانه مىخوابد و از همه کس استقبال خواهد نمود.)
نهایت هر متحرّکى سکون است؛ و آخر هر موجودى که لباس حیات و کون پوشیده أَن لَا یَکُون است. پس چون مطلب از این قرار است، به چه دلیل، به چه مجوّز عقلى شخص خود را براى رسیدن به چیزهاى فانى و خراب در کام هلاک بیفکند و براى وصول به این امور فانیه و زائله در خودکشى و تهالک سبقت گیرد؟
دنیا براى عزّت و غنى و راحتى است
بدانید اى مردم! که دنیا براى سه چیز مورد رغبت و طلب واقع مى شود: براى عزّت و براى غنى و بى نیازى و براى راحتى؛ کسیکه قناعت پیشه گیرد پیوسته عزیز است، و کسیکه در امور دنیویّه بى رغبت باشد و اظهار تمایل و درخواست نکند همیشه بى نیاز است، و کسیکه سعى و کوشش خود را براى وصول به دنیا کم کند راحت است.»
معاد شناسى، ج1، ص: 39 الی 41
موضوع مطلب :