سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
►▌ علوم و معارف اسلامی ▌ ◄
 
 


چرا حضرت زهرا، بتول نامیده شده است؟

معانی الأخبار علل الشرائع  بِاسْنَادِ الْعَلَوِیِّ  عَنْ عَلِیٍّ ع أَنَّ النَّبِیَّ ص سُئِلَ مَا الْبَتُولُ فَإِنَّا سَمِعْنَاکَ یَا رَسُولَ اللَّهِ تَقُولُ إِنَّ مَرْیَمَ بَتُولٌ وَ فَاطِمَةَ بَتُولٌ فَقَالَ ع الْبَتُولُ الَّتِی لَمْ تَرَ حُمْرَةً قَطُّ أَیْ لَمْ تَحِضْ فَإِنَّ الْحَیْضَ مَکْرُوهٌ فِی بَنَاتِ الْأَنْبِیَاءِ
مصباح الأنوار،  عن علی ع مثله بیان البتل القطع أی أنها منقطعة عن نساء زمانها بعدم رؤیة الدم قال فی النهایة امرأة بتول منقطعة عن الرجال لا شهوة لها فیهم و بها سمیت مریم أم عیسى ع و سمیت فاطمة ع البتول لانقطاعها عن نساء زمانها فضلا و دینا و حسبا و قیل لانقطاعها عن الدنیا إلى الله تعالى و نحو ذلک قال الفیروزآبادی.
ترجمه:
شیخ صدوق از على بن ابى طالب علیه السّلام روایت کرده:
از رسول خدا سؤال شد: بتول یعنى چه اى رسول خدا؟ همانا از تو شنیده‏ایم که گفته‏اى مریم و فاطمه هر دو بتول هستند.
پیامبر فرمود: بتول آن زنى را گویند که حیض نمى‏شود زیرا حیض براى دختران انبیا ناپسند است.
این روایت در مصباح الانوار نیز آمده است.
بیان: «البتل» به معنى قطع است یعنى فاطمه به دلیل عدم مشاهده حیض با زنان زمان خود متفاوت است. و در «النهایة» آمده است:
زنى را بتول مى‏گویند که از مردان منقطع گردیده شهوتى نسبت به آنان نداشته باشند، و مریم و فاطمه را از آن جهت بتول گفته‏اند که از جهت فضل و دین و حسب غیر از زنان زمان خود بودند، و گفته شده آنها را بتول گفته‏اند به دلیل اینکه ایشان از دنیا قطع علاقه نموده‏ متوجه خداوند تعالى گردیده‏اند.
و مثل این سخن را فیروزآبادى نیز در کتابش آورده است.

زندگانى حضرت زهرا علیها السلام(روحانى)، ص: 152و153




موضوع مطلب :

ارسال شده در تاریخ : شنبه 91 فروردین 26 :: 12:2 عصر :: توسط : ابوعلی

درباره وبلاگ
هدف از بر پایی این وب آشنایی با اهداف و روش های اهل بیت عصمت و طهارت و بیان علوم ومعارف اسلامی است . ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ در ضمن این وبلاگ پاسخگوی سوالات دینی شماست سوالات خود را به واسطه ایمیل یا در قسمت نظرات در میان بگذارید در اولین فرصت جوابتان داده می شود. با آرزوی موفقیت روز افزون برای دوستداران ائمه معصومین علیهم السلام .
آخرین مطالب
پیوندها
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 37
بازدید دیروز: 27
کل بازدیدها: 279584