سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
►▌ علوم و معارف اسلامی ▌ ◄
 
 

بیست و ششم رجب:وفات حضرت ابوطالب علیه السلام پدرامیرالمومنین علیه السلام

چون سال دهم‏  از بعثت‏ درآمد ابو طالب بیمار شد و در آن بیمارى کسان و خویشان خود را طلبید و آن حضرت بر بالین عمش نشسته بود، گفت: اجل من نزدیک رسیده و من به عالم آخرت مى‏روم، حالا صحبت مرا غنیمت دانید و آنچه وصیت مى‏کنم شما را بر آن موجب عمل نمائید تا در دنیا معمور و در عقبى مسرور باشید.

احباب به گریه درآمدند و خویشان جزع و بى‏قرارى آغاز کردند. ابو طالب گفت: اى خویشان و اى حاضران! گریه را بگذارید و گوش به سخن من در آرید، وصیت مى‏کنم شما را به متابعت این سیّد و سرور و این برگزیده خداى اکبر، فرمان محمّد ببرید و از متابعت او سر متابید تا در روز بازار آخرت فرومانده و نزد خداوند زمین و آسمان شرمنده نباشید. رسول- صلّى اللّه علیه و آله- دست ابو طالب را گرفت و گفت: اى عم‏ مهربان! خداى ترا جزاى خیر دهاد! در حالت صغر سن کفایت مهم من کردى و در حین کبر سن محافظت من نمودى و حالا که به لقاء حق متوجه شده‏اى سفارش من مى‏کنى و غم من در چنین محل مى‏خورى. انّک اعظم النّاس علىّ حقّا و احسنهم عندی یدا:یعنى: دست حمایت تو بر من اعظم است و بیش از جد بزرگوار و پدر و باقى خویشان بر من حق دارى.

دیگر آن حضرت کلمه شهادتین تلقین مى‏کرد و ابو طالب مى‏گفت. در این محل ابو لهب و ابو جهل و باقى کفار قریش حاضر بودند، فریاد برآوردند و آه و فغان به آسمان رسانیدند که اى ابو طالب! از این سراچه دنیا مى‏روى و ما را و محمد را به یکدیگر مى‏گذارى، توقع از تو داریم و در چنین محل استدعا مى‏نمائیم که از روى راستى و انصاف سخن گوئى و عداوت و خشونت که میان ما و محمد است بر طرف سازى. ابو طالب گفت: اى قوم! طریق انصاف و شیوه راستى آن است که متابعت محمد کنید و هر چه گوید و فرماید از آن تجاوز منمائید. بعد از آن چند بیت انشاء کرد که یک بیت از آن این است، بیت:   

لقد علمت بانّ دین محمّد       من خیر ادیان البرّیة دینا

این بگفت و از سراچه دنیا به منزل دار القرار عقبى رحلت کرد. بعد از آن على مرتضى او را غسل داد و آن حضرت بر سر او ایستاده بود شرایط تجهیز و تکفین به جاى آورد و به همراهى جنازه رفت و از فراق عم خود بسیار گریست و او را دفن کردند.
و چون رسول به خانه آمد سه روز از فراق عم خود از خانه بیرون نیامد و به مردم آمیزش و الفت نکرد.

آثار الأحمدى، الأسترآبادی ص : 109




موضوع مطلب :

ارسال شده در تاریخ : یکشنبه 91 خرداد 28 :: 11:31 صبح :: توسط : ابوعلی

درباره وبلاگ
هدف از بر پایی این وب آشنایی با اهداف و روش های اهل بیت عصمت و طهارت و بیان علوم ومعارف اسلامی است . ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ در ضمن این وبلاگ پاسخگوی سوالات دینی شماست سوالات خود را به واسطه ایمیل یا در قسمت نظرات در میان بگذارید در اولین فرصت جوابتان داده می شود. با آرزوی موفقیت روز افزون برای دوستداران ائمه معصومین علیهم السلام .
آخرین مطالب
پیوندها
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 11
بازدید دیروز: 42
کل بازدیدها: 279648