• وبلاگ : ►▌ علوم و معارف اسلامي ▌ ◄
  • يادداشت : آيا نوروز ريشه ديني دارد؟
  • نظرات : 5 خصوصي ، 64 عمومي
  • پارسي يار : 3 علاقه ، 3 نظر
  • mp3 player شوکر

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     

    من از ديروز خيلي روي اين مساله فکر کردم. مدام اين سوال تو ذهنم بود که آيا مساله غدير کم اهميت شمرده شده واقعا؟؟ به اين جواب رسيدم:
    کم و کيفه مراسم غديرو عيد نوروز کاملا از هم جداست. و موضوع مهم غدير مساله اي خيلي مهم تر از اينست که بخواهيم ان را در سطح خانه تکاني عيد و عيدي دادن و کلا نوروز و ...پايين بياوريم. مساله ي غدير يه مساله ي طولي در زندگيه ما شيعيان است و اگه کمي درباره فلسفه ي غدير فکر کنيم و در اين که هدفش چيه ميبينيم که اين مساله فقط به يک جشن در يک روز ختم نميشه براي ما شيعيان همه روز غديراست همه روز با ياد علي(ع) هست. مگر نه اينکه از نوزادي با هر اين دنده با آن دنده شدنمان مدد از علي گرفته ايم؟ مگر نه اينکه با هر ايستادنمان يا علي ها گفته ايم؟ عشق علي و قبول امامتشان در عمق وجود همه ي ما شيعيان هست و کسي نمي تونه منکرش بشه من اينها را مي گويم بزرگداشت غدير نه جشن و سرور تنها در يه روز به نام عيد غدير. حب علي و امامتش در کيفيت ذهن و جان ماست و اين مهمه که اثرش ماندگارترست .
    درحالي که نوروز نهايتا جنب و جوشي يک ماهه دارد که و اصل پيدايش آن به هيچ ديني بر نميگردد نه زردتشت نه بهاييت( من تعجب کردم که در يکي از نظرات به بهاييت اشاره شد که ديني من در آوردي و کم قدمت است ) بلکه اعتقادي ديرينه است و فلسفه اش اينست که خدا در اول فروردين جهان را آفريده است و چون همه چيز نو مي شود و بهار طبيعت را زنده مي کند چنين عيدي شکل گرفت که همراه با رويش زمينست و به همين دليل همچنين مراسم پيش وازي چون خانه تکاني و... ايجاد شد. در حالي که مراسم غدير در اهداف و فلسفه اش همچنين مواردي لزومي براي اجرا ندارد و فلسفه اش خيلي مهم تر از آب و جارو کردن ها و...است
    عيد نوروز براي ما شيعيان و مسلمانان خالي از معنويات نبوده است مگر نه اينکه در شروعش باخواندن دعايي زيبا( لا حول و لا...) و تلاوت قران و ...کاملا رنگ و بويي معنوي دارد. و يا کمک به نيازمندان که قبل از شروع سال اجرا مي شود مگر جداست از منش علي (ع).آيا اينها حکمش مانند حکم رباست که آقاي علي مطرح کرد؟ درسته وقتي نام ربا آورده ميشه همه بدون شک قبول داريم که حرامه چون هم قران هم روايات واضح و روشن بيان شده ولي اين موضوع چي؟؟؟؟؟؟
    اين که در خانه هايمان را ببنديم و به مسافرت برويم که نشنويم عيدتان مبارک نوعي قطع صله ارحام نيست؟چه اشکالي دارد ؟ در عيد غدير هم همه اين کار را ميکنند و به ديدن سادات مي روند در عيد نوروز هم بروند چه مي شود از حب علي (ع) و قبول امامتش و اصل غدير چيزي کم ميشود؟
    اصل و اصول اينها کامل از هم جداستتتت و من کاملا روي حرفم هستم که در کشور ما غدير از نوروز مهم تر اجرا مي شود چون اثرش به صورت طولي در زندگي ماست و حتي نوروزمان را هم رنگ و بوي معنوي مي دهد(مثلا: اکثر ماشيعيان موقع تحويل سال در صحن امام زاده هاهستيم تا سال نو را با عنايت خاص آن بزرگواران شروع کنيم و...). در حالي که نوروز جشنيست که نهاياتا يک ماه جريان دارد و تمام مي شود و اثري طولي در زندگيه ما ندارد ولي رسمي زيباست.
    اين نظر فعليه من است ولي اگه نظر قانع کننده اي مجابم کنه پذيرا هستم.