چرا حضرت زهرا، بتول نامیده شده است؟
معانی الأخبار علل الشرائع بِاسْنَادِ الْعَلَوِیِّ عَنْ عَلِیٍّ ع أَنَّ النَّبِیَّ ص سُئِلَ مَا الْبَتُولُ فَإِنَّا سَمِعْنَاکَ یَا رَسُولَ اللَّهِ تَقُولُ إِنَّ مَرْیَمَ بَتُولٌ وَ فَاطِمَةَ بَتُولٌ فَقَالَ ع الْبَتُولُ الَّتِی لَمْ تَرَ حُمْرَةً قَطُّ أَیْ لَمْ تَحِضْ فَإِنَّ الْحَیْضَ مَکْرُوهٌ فِی بَنَاتِ الْأَنْبِیَاءِ
مصباح الأنوار، عن علی ع مثله بیان البتل القطع أی أنها منقطعة عن نساء زمانها بعدم رؤیة الدم قال فی النهایة امرأة بتول منقطعة عن الرجال لا شهوة لها فیهم و بها سمیت مریم أم عیسى ع و سمیت فاطمة ع البتول لانقطاعها عن نساء زمانها فضلا و دینا و حسبا و قیل لانقطاعها عن الدنیا إلى الله تعالى و نحو ذلک قال الفیروزآبادی.
ترجمه:
شیخ صدوق از على بن ابى طالب علیه السّلام روایت کرده:
از رسول خدا سؤال شد: بتول یعنى چه اى رسول خدا؟ همانا از تو شنیدهایم که گفتهاى مریم و فاطمه هر دو بتول هستند.
پیامبر فرمود: بتول آن زنى را گویند که حیض نمىشود زیرا حیض براى دختران انبیا ناپسند است.
این روایت در مصباح الانوار نیز آمده است.
بیان: «البتل» به معنى قطع است یعنى فاطمه به دلیل عدم مشاهده حیض با زنان زمان خود متفاوت است. و در «النهایة» آمده است:
زنى را بتول مىگویند که از مردان منقطع گردیده شهوتى نسبت به آنان نداشته باشند، و مریم و فاطمه را از آن جهت بتول گفتهاند که از جهت فضل و دین و حسب غیر از زنان زمان خود بودند، و گفته شده آنها را بتول گفتهاند به دلیل اینکه ایشان از دنیا قطع علاقه نموده متوجه خداوند تعالى گردیدهاند.
و مثل این سخن را فیروزآبادى نیز در کتابش آورده است.
زندگانى حضرت زهرا علیها السلام(روحانى)، ص: 152و153
موضوع مطلب :