• وبلاگ : ►▌ علوم و معارف اسلامي ▌ ◄
  • يادداشت : آيا نوروز ريشه ديني دارد؟
  • نظرات : 5 خصوصي ، 64 عمومي
  • پارسي يار : 3 علاقه ، 3 نظر
  • تسبیح دیجیتال

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     <      1   2   3   4   5      >
     

    3_هرچه از ديده برفت از دل برفت..ممکنه من دو ديقه ودو روز به خدا فکر کنم وبهتر از نمازي باشه که حواسم به قسط بانکه لکن اين فقط يه مدت کوتاهه..خيلي وقتا مارو گول ميزنن که شما به محتوا توجه کنين اما خدا ميدونست که هم قالب لازمه هم محتوا/هم ظاهر مهمه هم باطن/هم در دل وجان لازمه هم در عمل هم در زبان/هم تکريم بزرگان لازمه هم تشويق کودکان هم همدلي با همسر ومادر/توجه به غدير هم همينطوره هم شعار لازم داره هم شعور/هم هديه لازم داره هم معرفت/هم دل لازم داره هم عقل /هم تايم خاص نياز داره هم پخش در همه ي ايام ..
    اما بايد محوريت زمانا ومالا وارزشا وپولا وهديتا با 4عيد وخصوصا غدير باشه بقيه هم کنارش..اما در انديشه ودر عمل امروزه برعکس شده بقول دوستان..غدير شده يک روز ودوروز وتقريبا منحصر به سادات وتبريک به سادات شده درحالي که بزرگترين عيدعالم خلقته..غديربايد بچه ها وهمسر وروهديه هاي مهم وخوشحالي هاي بزرگ داد فقط شده يه تبريک وهزينه ها وفرصتها عمدتا رفته نوروز واين يعني انحراف بزرگ
    4_نه لازم نيست درخانه رو ببندين وبريم مسافرت..اگه مسافرت شد فبها لکن اگه نشد فقط گفتيم خريد ها وهديه ها وتغييرات خانه ولوازم و..رو ببريم در قالب اعياد ديني اين کجاش بد ميشه؟؟چه عيب داره به اسم غدير برا همسرمون گردنبندبخريم چه عيب داره به اسم عيد فطر برا بچه مون دوچرخه بخريم تا براي روزه هم تشويق بشه چه عيب داره باسم جمه برا دخترمون مانتو بخريم..چه عيب داره به اسم عيدقربان ماشين مون رو عوض کنيم؟؟؟در کنارش براي نوروز هم دوتا روسري وچار جوراب وچارتا پول نو هم بديم دست بچه هاي مردم لکن هميشه دقت کنيم که محور واصل عقيدتا وعملا در زندگي مون چيه...تکريم غدير فردا تاج نوري برسرماست مايه مسرت قلبي نبي اکرم وحضرت زهراست تکريم غدير موجب شفاعت اهل بيته اما نوروز رو کوروش مياد کاري برا ما کنه؟؟نميگم جمع اعياد ديني وملي محاله يا سخته ..لکن بايد حواس مون باشه محوريت وقت وهزينه و.با اعياد ديني باشه هم عقيدتا هم عملا.
    ببخشن دوستان زياد شد ولي چون ديدم خانم مادرسارا وقيه دوستان زحمت ميکشن خوب مطالعه ميکنن ماهم سرمون درد ميکنه چار کلام از سنت اهل بيت عصمت بگيم ولو به هرشکلي شرحش زياد شد
    حلال بفرمايين همه في الپناه الخدا ياعلي

    سلام تک تک بزرگواران
    ومدير وبلاگ وپسرم هادي عزيز وخانم مادر سارا بزرگوار
    تشکر از خانم مادر سارا که پست ونظرات دوستان
    واين برادر کمترين شون رو خوندن وسوالات شون رو مطرح کردن
    فرمودين که 1_ربا درسته زشته اما شباهتي با مثال نوروز نداره
    2_ نوروز حاوي سنتهاي نيکو وصله رحم ودعا وزيارت هست.
    3_اينکه نوروز فقط يک ماه در ساله اما غدير در خون ماست و...
    4_در خانه مان را ببنديم وبرويم ايا نوعي قطع رحم نيست؟
    --------------------------------------
    سنتهاي خوبي رو هم فرمودين والدين تون اجرا ميکردن
    که جاي خوشحالي وتبريک به والدين خوب تون داره.
    1و2رو مثل ذوق شما تعداد زيادي از علما همين نظر رو دارن که
    بالاخره چون نوروز وديگر سنتهاي ساير ملل اگر جزء سنن امضايي شارع نباشن(مثل وفاي به عهد که قبل اسلام هم بود واسلام ان

    را امضا وتاييد کرد) حداقل جزء دايره ي نهي شده ي شارع هم نيستن(مثل زنده بگور کردن که سنت زشتي بود ونهي شد اما برده

    داري که سنت مطلوبي نبود اما بالاخره بعللي اصل ش بعد امدن اسلام هم نهي نشد که يکي ازون علتها اين بود که اگر از اساس

    برده داري نهي ميشد درون زمان وزمانهاي بعد يک صدمات ومخالفتهاي بسيار جدي در قبول اسلام وسعادت پيش مي اومد لذا خدا

    پذيرفت برده داري اصلش رو نهي نکند تا سنگ بزرگ علامت نزدن نباشد اما به دهها عنوان مانند بچه دار شدن مادر وام ولد وخريد

    خود برده خودش را از مالک با قيمت منصفانه وچندين راه عملياتي کاري کرد که تقريبا 90الي95درصد برده داري عملا وبطور

    عملياتي وباصطلاح اهل فن بطور چراغ خاموش از بين برود)سيره واستدلال وحکمت وتدبير برخي از علماي سابق ولاحق هم همينه

    که شايد بيست تن از بزرگان علما رو بشه شمرد که ميگن نوروز امضائي ست حتي اگر نباشد منهي عنه نيست..سوم اينکه نوروز

    رو در قالب دعا ونماز وروزه وصله ي رحم و..مطرح ميکنن تا بمرور زمان تقريبا 80درصد نوروز هم بشه يک سنت مطلوب شارع

    ومثل رهبانيه ابتدعوها باشه.يعني رهبانيت اصل سنت ش از خدا نبود لکن اونهايي که اون سنت رو اوردن صادقانه ومجدانه

    محتواي خوبي درش ريختن ومواظبت کردن خدا هم بنحوي ودر حدودي اون رو پذيرفت.
    لذا خانم مادر سارا به سيره هر دودسته از علما اما با اين شرايطي که ذکر شد نه کمتر مي تونين عمل کنين

    سلام عليکم

    خسته نباشيد

    من فقط اين را مي گويم که نوروز هيچ ريه عقلايي و ديني ندارد . اگر کسي حاضر است به ايميل من پيام بده تا با هم بحث کنيم

    amirhosainkei@gmail.com

    amirhosain_kei@yahoo.com

    + nasim 
    با سلام نظر شمارا به گزيده بيانات حضرت امام خميني(ره)در اين مورد جلب ميكنم

    عيد از نظر امام خميني

    عيد ملت مستضعف روزي است که مستکبرين دفن شوند. عيد ملت ما روزي است که ريشه هاي فسادي که امروز در بعضي نقاط ايران هستند از بين بروند و مي روند.

    عيد سعيد و مبارک در حقيقت آن روزي است که با بيداري مسلمين و تعهد علماي اسلام تمام مسلمانان جهان از سلطه ستمکاران و جهانخواران بيرون آيند، و اين مقصد بزرگ زماني ميسر است که ابعاد مختلفه احکام اسلام را بتوانند به ملت هاي زير ستم ارائه دهند و ملت ها را با اسام ناشناخته آشنا کنند.

    عيد مسلمين وقتي سعيد و مبارک است که مسلمين خودشان استقلالشان را، و مجدشان را آن مجدي که در صدر اسلام بر مسلمين بود به دست بياورند.

    مادامي که مسلمين، درحال تفرق و تشتت، درحالي که همه چيزشان پيوسته به غير است، هيچ روزي براي آن ها مبارک نيست . مبارک روزي است که دست اجانب از ممالک ما، از ممالک اسلامي کوتاه شود و مسلمين روي پاي خودشان بايستند و امور مملکتشان را خودشان به دست بياورند.

    عيد واقعي آن است که انسان رضاي خدا را به دست بياورد، درون خود را اصلاح کند.

    در اعياد که اسلام به ما عنايت فرموده است، در همه آن، آنچه انسان ملاحظه ميکند همه اش مسئله و درخواست و ذکر و دعاست، نماز است، روزه است، ذکر است، دعاست.

    و در اين عيد (نوروز) هم که عيد ملي است و اسلامي نيست، لکن اسلام هم مخالفتي با او ندارد، باز مي بينيم که در روايتي وارد شده از آداب امروز روزه گرفتن است، از آداب امروز دعا کردن و نماز خواندن است. و اين به ما مي فهماند که هر ملتي بخواهد به راه راست برود و بخواهد استقلال خودش را، آزادي خودش را بخواهد حفظ کند، بايد در عيدش و غير عيدش تذکر داشته باشد. و ذکر خدا بکند، براي خدا باشد، حتي در عيدش دستور روزه است ، دستور استحبابي، روزه اي که بايد انسان منقطع بشود از شهوات خودش، و متوجه خداي تبارک و تعالي شود.

    ايام نوروز برويد در اين مريضخانه ها، برويد احوال اين ها را، اين هايي که آواره شده اند،....به اين ها سرکشي کنيد ، و آن تشريفات سابق را تخفيف بدهيد.

    اگر بخواهيد ملت قوي و آزاد باشيد از تشريفات يک قدري بکاهيد. عيد را در بين دوستان خودتان، ملت خودتان، مجروحان خودتان، معلولان خودتان.... اين عيد را در بين آنها با هم عيد کنيد....و شما وقتي عيد داريد که اخلاق عيد داشته باشيد.

    سلام جالب بود وکامل

    نوروز آيين رفاقت را نگاهباني مي کند

    که باور کنيم قلبهامان جاي حضور دوستانمان هستند.

    *سال نو و نوروز باستاني مبارک.(لينک نمودن ما اين نويد را به همراه خواهد داشت آنهم اين است که اولين دلي که در آغاز اين سال بدست آورديد دل ماست .

    سلام دوست گرامي. مطلب صميمانه با رئيس جمهور؛ درباره نگرش آقاي احمدي نژاد به مسئله حجاب و عفاف رو به سايت رياست محترم جمهوري ارسال کرده ام. اگر با بنده هم عقيده هستيد و دل ناگران اين مسئله،‌ براي جمع آوري امضاء، نظراتتون رو در بخش نظر بنويسيد و همصدا بشيد. موفق و مويد باشيد.


    سلام: اولين چيزي كه ميخواهم به شما بگم خدا پدرت و تمام امواتت را بيامرزه عجب نوشته هاي بيان كردي .برادرهاي فارس زبونمون هميشه ميگن عيد نوروز عيد فارسها و عيد فطر،غدير،قربان...عيد شما عربها در صورتي كه اگر ما مسلمان باشيد هيچ وقت نبايد فرق بين عرب و فارس بكار ببريم ثانيا عيد فطر،غدير و قربان اون عيد بزرگ خدا و مسلمونها و اون واجبه توي اون عيد بايد جشن بگيريم ديد وبازديد داشته باشيم يك روزه نباشد كه متاسفانه يك روزه است ......
    پاسخ

    سلام انشالله خدا توفيق فهمش را بده

    آسمان غرق خيال است کجايي آقا؟


    آخرين جمعه ي سال است کجايي آقا؟


    يک نفر عاشق اگر بود زمين مي فهميد!


    عاشقي بي تو محال است کجايي آقا؟

    اجرکم عندالله . . .
    پاسخ

    ممنون

    من از ديروز خيلي روي اين مساله فکر کردم. مدام اين سوال تو ذهنم بود که آيا مساله غدير کم اهميت شمرده شده واقعا؟؟ به اين جواب رسيدم:
    کم و کيفه مراسم غديرو عيد نوروز کاملا از هم جداست. و موضوع مهم غدير مساله اي خيلي مهم تر از اينست که بخواهيم ان را در سطح خانه تکاني عيد و عيدي دادن و کلا نوروز و ...پايين بياوريم. مساله ي غدير يه مساله ي طولي در زندگيه ما شيعيان است و اگه کمي درباره فلسفه ي غدير فکر کنيم و در اين که هدفش چيه ميبينيم که اين مساله فقط به يک جشن در يک روز ختم نميشه براي ما شيعيان همه روز غديراست همه روز با ياد علي(ع) هست. مگر نه اينکه از نوزادي با هر اين دنده با آن دنده شدنمان مدد از علي گرفته ايم؟ مگر نه اينکه با هر ايستادنمان يا علي ها گفته ايم؟ عشق علي و قبول امامتشان در عمق وجود همه ي ما شيعيان هست و کسي نمي تونه منکرش بشه من اينها را مي گويم بزرگداشت غدير نه جشن و سرور تنها در يه روز به نام عيد غدير. حب علي و امامتش در کيفيت ذهن و جان ماست و اين مهمه که اثرش ماندگارترست .
    درحالي که نوروز نهايتا جنب و جوشي يک ماهه دارد که و اصل پيدايش آن به هيچ ديني بر نميگردد نه زردتشت نه بهاييت( من تعجب کردم که در يکي از نظرات به بهاييت اشاره شد که ديني من در آوردي و کم قدمت است ) بلکه اعتقادي ديرينه است و فلسفه اش اينست که خدا در اول فروردين جهان را آفريده است و چون همه چيز نو مي شود و بهار طبيعت را زنده مي کند چنين عيدي شکل گرفت که همراه با رويش زمينست و به همين دليل همچنين مراسم پيش وازي چون خانه تکاني و... ايجاد شد. در حالي که مراسم غدير در اهداف و فلسفه اش همچنين مواردي لزومي براي اجرا ندارد و فلسفه اش خيلي مهم تر از آب و جارو کردن ها و...است
    عيد نوروز براي ما شيعيان و مسلمانان خالي از معنويات نبوده است مگر نه اينکه در شروعش باخواندن دعايي زيبا( لا حول و لا...) و تلاوت قران و ...کاملا رنگ و بويي معنوي دارد. و يا کمک به نيازمندان که قبل از شروع سال اجرا مي شود مگر جداست از منش علي (ع).آيا اينها حکمش مانند حکم رباست که آقاي علي مطرح کرد؟ درسته وقتي نام ربا آورده ميشه همه بدون شک قبول داريم که حرامه چون هم قران هم روايات واضح و روشن بيان شده ولي اين موضوع چي؟؟؟؟؟؟
    اين که در خانه هايمان را ببنديم و به مسافرت برويم که نشنويم عيدتان مبارک نوعي قطع صله ارحام نيست؟چه اشکالي دارد ؟ در عيد غدير هم همه اين کار را ميکنند و به ديدن سادات مي روند در عيد نوروز هم بروند چه مي شود از حب علي (ع) و قبول امامتش و اصل غدير چيزي کم ميشود؟
    اصل و اصول اينها کامل از هم جداستتتت و من کاملا روي حرفم هستم که در کشور ما غدير از نوروز مهم تر اجرا مي شود چون اثرش به صورت طولي در زندگي ماست و حتي نوروزمان را هم رنگ و بوي معنوي مي دهد(مثلا: اکثر ماشيعيان موقع تحويل سال در صحن امام زاده هاهستيم تا سال نو را با عنايت خاص آن بزرگواران شروع کنيم و...). در حالي که نوروز جشنيست که نهاياتا يک ماه جريان دارد و تمام مي شود و اثري طولي در زندگيه ما ندارد ولي رسمي زيباست.
    اين نظر فعليه من است ولي اگه نظر قانع کننده اي مجابم کنه پذيرا هستم.
    مرسي از تحقيقتون
    به نظر من اشتباهه ما از اينجا شروع ميشه که دو تا مسئله اي که از هم جدا هستن رو سعي ميکنيم قاطي کنيم
    "ملي گرايي و مذهب گرايي "
    اصولا فرقي بين ايراني مسلمان و مسلمان ايراني وجود نداره
    چون ميلت و مذهب دو چيز کاملا متفاوتن و هيچ ربطي به هم ندارن
    عيد نوروز هم يه مناسبت مليه هر چند که روايات غير معتبري هم در اين باره وجود داره که چندان قابل استناد نيستند.
    اين نظر من بود اما واسه همه نظرات احترام و ارزش قائلم
    اميدوارم به کسي توهين نشده باشه
    بازم مرسي از مطلبتون
    پاسخ

    دوست عزيز مليت گرايي از نظر اسلام کاملا طرد و کنار گذاشته شده است در رابطه با اين موضوع به کتاب خدمات متقابل اسلام و ايران آيـت الله شهيد مطهري رجوع کنيد

    دلم ميخواد بيشتر در اين باره بدونم لطفا منبع معرفي نماييد


    آقاي علي مطلبتون خيلي مفيد و عالي بود استفاده کردم.

    به نظر من اين خود ما هستيم که در اين زمينه ها کم کاري کرديم .
    من در خانه اي بزرگ شدم که پدرم هر عيد وميلاد اعمه که ميشد هديه و عيدي ميداد و جشن کوچکي بر گذار مي کرديم و سعي مي کرد اين روزها و برامون با ارزش کنه و هنوز هم اين کار در خانواده ادامه داره. ولي راديو و تلويزيون چه کار مي کنند آيا تفاوت محسوسي بين ايام عيد و ميلاد ها با روزهاي ديگه واقعا وجود داره؟؟ اين فرهنگ سازي ها واقعا کمه. قبول دارم

    من خودم برنامه ام براي تربيت فرزندم همينه که روزهاي ميلاد اعمه تو خونه ريسه بندي کنم و کيک بگيرم و يه روز شاد و براش فراهم کنم. اعياد بزرگ اسلام که جاي خودش را داره.

    ولي ايام عيد هم ساليانه ساله که ريشه در فرهنگمون داره من اين را متوجه ميشم که هديه اي که با پول ربا تهيه مي شه قطعا حرامه هرچند که شادي بخش باشه ولي هنوز ربطش و به صله ارحام و عيدي دادن و پاکيزگيه و خونه تکوني نفهميدم؟ ميشه براي من بيشتر سند بياريد که کجاي نوروز را پيامبر نهي کردند و منع کردند.

     <      1   2   3   4   5      >