سفارش تبلیغ
صبا ویژن
 
►▌ علوم و معارف اسلامی ▌ ◄
 
 

امام هادی

نامه متوکل و آمدن امام هادى (علیه السلام) از مدینه به سامراء

 شیخ مفید در ارشاد گوید: انگیزه حرکت ابو الحسن (علیه السلام) به مدینه آن بود که عبد الله بن محمد در شهر مدینه به عنوان متصدى جنگ و امامت جماعت برگزیده شد. وى از آن حضرت نزد متوکل بدگویى مى‏کرد و اندیشه آزار و اذیت امام را در سر داشت.

  مسعودى در اثبات الوصیة مى‏نویسد: بریحه عباسى امام جماعت حرمین نامه‏اى به متوکل نگاشت و در آن گفت: اگر به حرمین نیاز دارى، على بن محمد را از آنها بیرون ران که او مردم را به خود مى‏خواند و عده بسیارى از او تبعیت کرده‏اند: بریحه نامه‏هاى پیاپى در این باره به متوکل نوشت.

برای مشاهده متن کامل به ادامه مطلب بروید           

 ادامه مطلب...


موضوع مطلب :


ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 91 خرداد 4 :: 1:0 عصر :: توسط : ابوعلی

مناسبتهای ماه رجب المرجب

مناسبتهای ماه رجب

ماه رجب المرجب بر تمام شیعیان مبارکباد

اول رجب: ولادت حضرت امام محمد بن علی الباقر (علیهما السلام)

دوم رجب: ولادت حضرت امام علی بن محمد الهادی (علیهما السلام)

سوم رجب:شهادت حضرت امام علی بن محمد الهادی علیهما السلام

هفتم رجب: نامه نوشتن مأمون برای امام رضا علیه السلام و طلب امام رضا (علیه السلام) برای ولایت عهدی

دهـم رجب: ولادت حضرت امام محمد بن علی الجوادعلیهما السلام
ولادت باب الحوائج، حضرت علی اصغر علیه السلام
دوازده رجب:به درک واصل شدن معاویه ورود امیرالمومنین علی علیه السلام به کوفه و انتخاب نمودن آن به عنوان جایگاه حکومت
سیزده رجب: ولادت مولود کعبه خلیفه بلافصل رسول الله
حضرت مولانا امیرالمومنین امام علی علیه السلام

پانزده رجب: وفات مظلومانه و غریبانه ام المصائب حضرت زینب سلام الله علیها
تغییر قبله خروج از شعب ابی طالب علیه السلام

شانزده رجب:خروج فاطمه بنت اسدمادرامیرالمومنین علیهما السلام از کعبه
هفده رجب: به درک واصل شدن مامون لعنه الله علیه
هجده رجب: وفات ابراهیم فرزند پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله
نوزده رجب: به درک واصل شدن معتمد عباسی لعنه الله علیه
بیست و دوم رجب: فرار ابوبکر در جنگ خیبر
بیست و سوم رجب: حمله به امام مجتبی علیه السلامدرمدائن مسموم شدن امام موسی بن جعفر علیهما السلام
فرارعمربن خطاب در جنگ خیبر

بیست و چهارم رجب:فتح قلعه خیبر به دست اسد الله الغالب علی بن ابیطالب امیرالمومنین علیه السلام بازگشت جعفر طیار برادر امیرالمومنین از حبشه در روز فتح خیبر

بیست و پنجم رجب: شهادت حضرت امام موسی بن جعفر الکاظم علیهما السلام

بیست و ششم رجب: وفات حضرت ابوطالب علیه السلام پدرامیرالمومنین علیه السلام
بیست و هفتم رجب: بعثت پیامبر اکرم صلی اله علیه و آله و سلم
بیست و هشتم رجب: خروج حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام از مدینه به سوی مکه

 




موضوع مطلب :

ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 91 خرداد 2 :: 8:56 عصر :: توسط : ابوعلی

 


تربیت یافته ام البنین
تربیت یافته ام البنین
وفات حضرت ام البنین تسلیت باد
اصـالت، نجـابت، شـهامت، فصـاحت و ادب و فضـیلت فـاطمه ( ام البنین) که از خانـدان طهـارت و تقوی به ارث برده بود، و ایمان محکمی که به وسـیله آن برخدا توکل کرده بود، چراغ راه پسـرش عباس علیه السلام بود که برای روزی بزرگ در دامن او پرورش می یافت. تاریخ بازگوکننده اینحقیقت است که هر وقت خداوند خواسـته، با دست مردی از مردان خدا، معجزها بیافریند و مردم سرگشـته وگمراه را، به راه راست هـدایت کنـد. در آغـاز مـادر او را در مرتبت پیامبری خلق کرده و آنگاه از آن مادر، پیامبر مورد نظرش را آفریـده است. آیه 42سوره آلعمران درباره مریم علیهاسـلام می فرماید:
« وَ إِذْ قالَتِ الْمَلائِکَةُ یا مَرْیَمُ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاکِ وَ طَهَّرَکِ وَ اصْطَفاکِ عَلى‏ نِساءِ الْعالَمین‏» و فرشتگان گفتند: ای مریم،خدا تو را برگزیده و پاکیزه ساخت و بر زنان جهان برتری داد. در این آیه می بینیم، همانگونه که محمد صـلی الله علیه و آله و سلم مصطفی و برگزیده خداست، مریم بر انگیخته خدا معرفی شده و دو بار «اصـطفاء» درباره این بانوی بزرگ به کار رفته است و از این زنان برگزیـده و مبعوث شـده، عیسـی که روح خـداست به دنیا آمـده است. آخرین پیامبر که درود همیشـگی خـدا بر او باد، از بهترین زن جهان- آمنه بنت وهب - به دنیا آمـده و پیش ازخلقت حسن وحسین علیهمالسلام،خدای بزرگ،کوثر محمدصـلی الله علیه و آله وسـلم فاطمه زهرا علیهالسلام را آفریده است. و این قاعده که اولیاء خـدا بایـد از رحمهای پاک برخیزند و نیکیها را از پاکان به ارث ببرند همیشه ثابت بوده و زیارت وارث که بسی مشهور است بر این قاعده و سنت تغییرناپذیرخدا اشارت دارد که ترجمه فرازهائی از این زیارت نامه را در زیر می آوریم. «... شهـادت می دهم که تو (ای حسـین علیه السـلام) نور درخشـانی در اصـلاب پـدران عالی قـدر بودی و در رحم هـای پاک مادران جای داشتی. پلیـدیهای جاهلیت تو را آلوده نساخته و لباسـهای نازیبای شـرک و بت پرستی به قامت والایت پوشـیده نشـده است.» بنابراین قاعده، امالبنین نیزخلقت اسـتثنائی داشته، تا از او و پدری چون علی علیه السلام که معجزه بزرگ خلقت است، عباس علیه السلام که معجزه دیگرخـداست به دنیا آمـد. عباس علیه السـلام در دامن چنین مادری که برگزیـده خدا بوده پرورش یافت و با وجودی که هر مـادری فرزنـدش را به جـان و دل دوست دارد معـذلک علاقه وافر علی علیه السـلام به کودک ام البنین، این مادر را وامی داشت که بیشتر از هر مـادر، به کودک خود توجه کنـد و در تربیت و محـافظت و نگهـداری وی بکوشـد. ام البنین، گاه میدیـد شوهرش علی علیه السـلام وقتی عباس را در بغل میگیرد و نوازشش میکند بیشتر بر دستهای این کودک بوسه می زند و آنها را بر گونه های خود می چسـباند و زمانی هم به اندیشه فرو می رود. روزی ام البنین از علی علیه السـلام پرسـید: مگر در دستهای عباس نقصی هست که در آنها خیره می شوی و به لب و صورت خود می چسـبانی؟!  
علی علیه السـلام  لحظه ای سـکوت کرد و سپس فرمود: اگر قول دهی فریاد برنیاری وخود را نیازاری آنچه در آینده اتفاق خواهد افتاد برایت شـرح دهم.
ام البنین که می دانست، شوهرش آینده را به روشـنی گذشـته وحال می بینـد، پیش از شـنیدن خبر ناخوشاینـد، قلبش فرو ریخت و رنگ ازچهره اش پریـد. بعد از آنکه برخود مسـلط شد و با یاد خدا به دل مضطربش آرامش بخشید به  علی علیه السلام قول داد که فریاد برنیاورد و به خواست خدا راضی باشد.  علی علیه السلام  فرمود: دستهای عباس در راه خدا از تن جدا خواهد شد. چشمهای مادر به دستهای کوچک کودکش دوخته شـد، اشک در دیـده ها حلقه زده بود، اما فرو نریخت زیرا به شوهر بزرگوار خود قول داده بود که شـیون برنیارد و رنـج خبر شوم را تحمل کند. از آن روز، ام البنین بیش از همه روز در نگهداری و تربیت فرزندش عباس کوشید، تا آن گوهر تابناک را که خدا برای راه خودش انتخاب کرده و آفریده، برای روزی بزرگ مهیّا سازد. اگرسال تولـدابوالفضل العباس علی هالسـلام 22 هجری باشد، آن حضـرت در اواخر خلافت عمر به دنیا آمـده است زیرا دومین خلیفه در ماه ذی حجه سال23 هجری به دست ابولؤلؤ، غلام مغیرة بن شـعبه به قتـل رسـیده است. بـا این ترتیب کودک زیبـاروی ام البنین که بعـد ها، قمر بنی هـاشم لقب یافت یک سال در زمان خلافت عمر زیسـته و 12سال در زمان خلافت عثمان. لـذا زمانی که خلیفه سوم، مقتول گشـته و پـدرش  علی علیه السلام  به خلافت انتخاب شـده سـیزده ساله بوده است. از آنجاکه نوابغ عالم، رشـدفکری فوق العاده دارنـد، عباس علیه السـلام که از نیروی جسـمانی چشمگیری نیز برخوردار بود، به زودی مقام والایی را در اجتماع احرازکرد، و قبل از بلوغ به عباس رسید شهرت یافت.
ماه بیغروب (زندگی نامه ابوالفضل العباس علیه السلام صفحه 40الی 43)

 




موضوع مطلب :

ارسال شده در تاریخ : شنبه 91 اردیبهشت 16 :: 2:20 صبح :: توسط : ابوعلی

حضرت محسن

 آیا حقیقت دارد که قبر حضرت محسن ـ علیه السّلام ـ در پای درب نیم سوخته خانة امیرالمؤمنین ـ علیه السّلام ـ است؟

حضرت محسن (علیه السلام) فرزند سقط شده فاطمه (علیه السلام) است که پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ او را محسن نامید1 و به وسیلة ضربات، غلاف شمشیر قنفذ، غلام عمر2 و در اثر ضربات پای عمر بن خطاب، در رحم مادرش سقط شد.3
هیچ یک از منابع معتبر تاریخی و مقاتل به محل دفن حضرت محسن ـ علیه السّلام ـ اشاره نکرده اند، امّا این که حضرت محسن در پای درب نیم سوخته خانة امیرالمؤمنین ـ علیه السّلام ـ دفن شده، در کتاب جامع النورین چنین نقل شده است: بعد از آن که عمر با لگد بر پهلوی آن بانوی بزرگوار زد، حضرت فاطمه ـ سلام الله علیها ـ روی زمین افتاد، هر طور بود از جا برخاست حرکت کرد و به خانه آمد و روی زمین افتاد و صدا زد: عمر مرا کشت. امیر المؤمنین، آن امام مظلوم جلو آمد تا حال او را در آن وضع دید، صدا زد: فضّه، فاطمه ـ سلام الله علیها ـ را دریاب که درد او را فراگرفته است، فضّه به یاری فاطمه(س) رفت چند لحظه گذشت، به سوی امیرالمؤمنین(ع) آمد، چیزی روی دست گرفته بود، حضرت پرسید: فضّه این چیست؟
پاسخ داد: مولای من، بدن بی جان محسن است. حضرت فرمود؛ من که نمی توانم از خانه بیرون روم و کسی را هم که ندارم او را به بقیع ببرد و به خاک سپارد، خودت او را در آستانه خانه دفن کن.4

گرچه منابع تاریخی به این نکته اشاره نکرده اند ولی شاید با دو احتمال بتوان گفت که حضرت محسن در آستانه و پای درب نیم سوخته دفن شده باشد.
احتمال اول: با توجه به محیط خفقان و جَوّ سیاسی حاکم بر آن عصر که حضرت علی ـ علیه السّلام ـ را در تنگنا قرار داده بودند تا برای تثبیت خلافت ابوبکر حتی با زور و آتش زدن خانه فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها ـ از آن حضرت بیعت بگیرند؛ می توان گفت که شرایط آن عصر این اجازه را به حضرت علی ـ علیه السّلام ـ نداد که حضرت محسن را در قبرستان بقیع دفن کنند.
احتمال دوم: این که اگر حضرت محسن را در قبرستان بقیع ـ قبرستان عمومی مدینه ـ دفن می کردند حتماً مقتل و تاریخ نویسان به آن اشاره می کردند، پس عدم اشاره تواریخ به قبر آن حضرت شاید دلیل بر این است که حضرت محسن مخفیانه و در خانه دفن شده است.


معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
1. حاج ملااسماعیل سبزواری، جامع النورین، انسان، ص206.
2. علی اصغر یونسیان، ریحانة النبی، ص196.


[1] . شیخ عباس قمی، منتهی الامال، قم، انتشارات هجرت، چاپ پانزدهم، 1382ش، ج1، ص238. 
[2] . مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، بیروت، لبنان، مؤسسة الوفاء، الطبعة الثانیه، 1403ق، ج43، ص170.
[3] . قزوینی، سیّد محمّد کاظم، فاطمه از ولادت تا شهادت، تهران، نشر آفاق، چاپ ششم، 1381ش، ص372 به نقل از شهرستانی، الملل و النحل، ترجمه مصطفی خالق زاده، ج1، ص81 .
[4] . ملااسماعیل سبزواری، جامع النورین، تهران، علمیه اسلامیه، بی تا، ص206؛ و علی اصغر یونسیان، ریحانة النبی، چاپ اول، 1381ش، ص196



موضوع مطلب :

ارسال شده در تاریخ : چهارشنبه 91 اردیبهشت 6 :: 1:5 صبح :: توسط : ابوعلی

 

نشانه هاى تقوى  

نشانه هاى تقوى

قال امیرالمؤ منین علیه السلامان للتقوى علامات : الخوف من الجلیل ، و العمل بالتنزیل ، و القناعة بالقلیل ، و الاستعداد لیوم الرحیل

چهار چیز علامت تقوى است : خوف از خدا، عمل به قرآن ، قناعت به کم ، آماده بودن براى مرگ و روز رحلت .

علامتهاى تقوى چهار چیز است **که بس نیکو بر اهل تمیز است

بقرآن عامل و خوف از جلیل است **به کم قانع مهیا بر رحیل است

 




موضوع مطلب :

ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 91 فروردین 29 :: 12:53 صبح :: توسط : ابوعلی

ضرب المثل قرانیضرب المثل های قرآنی

(آب آبادی می آورد)

وجعنا من السماء کل شی حیّ

و هر چیزی زنده ای را آب قرار دادیم.  انبیاء آیه 30 

از آنجا مانده و از اینجا رانده

(خسرو الدنیا و الآخرة)

در دنیا و آخرت زیان دیده است حج-11

هر گُلی بزنی به سر خودت زده ای

«ان احسنتم احسنتم لانفسکم»

اگر نیکی کنید به خودتان نیکی می کنید سوره اسراءِ آی? 7

از تو حرکت از خدا برکت

و من یها جر فی سبیل الله بجد فی الارض مراغماً کثیراً و سعه      نساءِ 100

.کسی که در راه خدا هجرت کند جاهای امن و فراوان و گسترده ای در زمین می یابد




موضوع مطلب :

ارسال شده در تاریخ : دوشنبه 91 فروردین 28 :: 3:2 عصر :: توسط : ابوعلی

جاروی معنوی

جاروی معنوی

وقتی می خواهی جایی را جارو کنی از کجا شروع می کنی؟از پیش پای خود یا چند قدم آن طرف تر؟

یادمان باشد صفات و رفتار های ناپسند زباله های زندگی اند، و باید جارو شوند اما هر کس باید از خودش شروع کند تا بتواند  دیگران را نیز اصلاح کند.

 




موضوع مطلب :

ارسال شده در تاریخ : دوشنبه 91 فروردین 28 :: 2:34 عصر :: توسط : ابوعلی
<   <<   6   7   8   9   10   >   
درباره وبلاگ
هدف از بر پایی این وب آشنایی با اهداف و روش های اهل بیت عصمت و طهارت و بیان علوم ومعارف اسلامی است . ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ در ضمن این وبلاگ پاسخگوی سوالات دینی شماست سوالات خود را به واسطه ایمیل یا در قسمت نظرات در میان بگذارید در اولین فرصت جوابتان داده می شود. با آرزوی موفقیت روز افزون برای دوستداران ائمه معصومین علیهم السلام .
آخرین مطالب
پیوندها
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز
آمار وبلاگ
بازدید امروز: 6
بازدید دیروز: 21
کل بازدیدها: 279871